Zadyszka przedsiębiorców. Wydają mniej na dostawczaki
Jak informuje prowadzący statystki Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w maju 2024 roku zarejestrowano w Polsce 4 781 samochodów dostawczych, o 8,79 proc. mniej niż w kwietniu 2024 roku i o 13,7 proc. mniej niż przed rokiem. W 2024 roku zarejestrowano łącznie 26 148 aut dostawczych, o 2,5 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Dziewięć z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby tegorocznych rejestracji w porównaniu do 2023 roku, a największy należy do Suzuki – o 130,14 proc. Największy spadek w tym gronie zanotowały Peugeot i Citroen (kolejno o 26,67 i 25,48 proc.).
Renault na czele
Tytuł lidera rynku w 2024 roku należy do Renault. Klienci kupili i zarejestrowali dotąd o 8,83 proc. mniej aut niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 19,66 proc. Na pozycję wicelidera awansował Ford z wynikiem o 8,51 proc. mniejszym niż przed rokiem. Udział marki w rynku wyniósł 13,78 proc.
Na trzecie miejsce spadł Fiat. W 2024 r. klienci zarejestrowali o 13,57 proc. więcej aut dostawczych niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 12,68 proc.
Awans Toyoty
Na czwartej pozycji znalazła się Toyota, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut była 22,56 proc. większa niż w 2023 r. Udział marki w polskim rynku wynosi 11,41 proc. Na piątej pozycji uplasował się Mercedes-Benz.
Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2024 r. jest Renault Master. Na drugiej pozycji uplasował się Fiat Ducato, na trzeciej Iveco Daily, a na czwartej Mercedes-Benz Sprinter. Czołową piątkę zamyka Toyota Proace City.